سیستم تلفن یکی ار مهم ترین بخش های سازمان است چرا که سیستم تلفن ،سازمان را به مشتریان و کارمندان را به هم متصل می کند.
برای یافتن سیستم مناسب نیاز دارید به این توجه کنید که چگونه به تماس ها پاسخ داده می شود و چه مدت یکبار تماس گیرنده در حال انتظار قرار دارد .هم چنین باید تعیین کنید که افراد در سازمان نیاز به تلفن دارند و چه ویژگی ها و قابلیت هایی لازم دارند( پست صوتی و تماس کنفرانسی و...)
دو نوع اصلی سیستم تلفن در بازار وجود دارد به نام سیستم های کلید و سیستم pbx یا همان تلفن سانترال است.
سیستم کلید تلفن هایی را با چندین دکمه (کلیدها) هستند و چراغ هایی که نشان می دهند تا که خطوط تلفنی در حال استفاده شدن هستند .هنگامی که می خواهید تماسی بگیرید فقط دکمه ای را فشار دهید تا به طور مستقیم خطوط تلفن دفتر مرکزی شرکت انتخاب شوند .
سیستم کلید نوعا باید یک واحد باشد .تلفن همراه یا باکس جداست که به عنوان کنترل گر برای شمار محدودی از خطوط است . سیستم های کلید معمولا در شرکت های کوچک کوچک استفاده می شوند جایی که خصیصه های کمتری مورد نیاز هستند . آنها عناصری متداول مانند دکمه هولدر یا آیفون ، اسپیکر ، پخش موسیقی در موقع انتظار ، تایمر و... است.
سیستم pbx یا تلفن سانترال قابلیت بر قراری ارتباط با تلفن های داخلی را توسط کلیدهایی امکان پذیر می کند .
اسن سیستم مدلی کوچکتر از سوییچینگ دفتر مرکزی شرکت تلفن است .همه تماس های ورودی و خروجی را کنترل می کند و تماس گیرندگان خارج از سازمان را به خطوط تلفن فرعی و تلفن های داخلی با یکدیگر متصل می کند . pbx می تواند هم چنین در مقیاس بزرگی باشد و به صدها خط و هزاران تلفن فرعی متصل شود.
مزایای اصلی تلفن سانترال به خاطر ویژگی های بسیار خودکار آن ،تنظیمات ساده و انعطاف پذیری آن است و می تواند بر اساس نیازهای شما ظراحی شود و هنوز قابلیت افزودن ساده خطوط و ویژگی های ساده و پیچیده ای می باشد.
تلفن سانترال همچنین دسترسی بسیار عالی به دلیل نوع طراحی اش ارائه می دهد . باکس های سیستم که pbx را کنترل می کنند در اساس کامپیوترهایی با سخا افزار تخصص یافته است پس اگر دسترسی امکانات به نرم افزار pbx افزوده شوند هر خط متصل شده به سیستم می تواند ان قابلیت را استفاده کند.
پاناسونیک ، سانترال را به دو نوع سانترال کم ظرفیت و سانترال پر ظرفیت تقسیم کرده است که سانترال کم ظرفیت متناسب با محیط های کوچک و متوسط کاری است و سانترال پر ظرفیت مربوط به شرکتهایی است که از نظر کارکنان دارای تعداد زیادی است .
سانترال کم ظرفیت پاناسونیک که متناسب برای محیط های کوچک و متوسط می باشد دارای دو نوع TES824 و TEM824 است که در این قسمت به شرح ویژگی های سانترال کم ظرفیت TES 824 می پردازیم
این سانترال دارای 3 خط شهری و 8 خط داخلی می باشد ، و قابلیت افزایش به 8 خط شهری و 24 خط داخلی می باشد.
منشی اتوماتیک بدون نیاز به منشی انسانی (واحد پذیرش خودکار 3مرحله ای )
نمایشگر مشخصات تماس گیرنده روی تلفن معمولی وتلفن پیشرفته سانترال (caller Id )
مدیریت تماس های ورودی و خروجی
پیام گیر (bv)
مسیر دهی قابل برنامه ریزی پیامهای کوتاه SMS (درصورتی که مخابرات شهر مربوطه این قابلیت را ساپورت کند )
تعمیر،نگهداری وبرنامه ریزی هوشمند از راه دور بدون حضور نصاب سیستم در محل کارتان
این سیستم بدون گوشی مخصوص هم کار کرده و با گوشی های معمولی و خانگی سازگاری کامل دارد
انتقال تماس ( کلیه تماس های خود را می توان به یک شماره از پیش تعیین شده انتقال داد مانند صندوق صوتی )
حالت روز / شب / ناهار (می توان بنابر ساعت شبانه روز عملکرد سیستم را تغییر داد.)
این سیستم به یک ترمینال باطری پشتیبان مجهز است که در هنگام قطع برق، برق مورد نیاز برای عملکردهای سیستم را فراهم می کند.
امکان نصب درب باز کن و زنگ درب ( به کاربر امکان می دهد که از طریق تلفن و نصب زنگ اختیاری متوجه حضور ارباب رجوع پشت درب بشود .)
دارای قابلیت کنفرانس 5 نفره بوده و ثبت 5 شماره به عنوان شماره اضطراری که در زمان لزوم با آنها تماس گرفته شود .
ارسال و دریافت فاکس از طریق منشی اتوماتیک بدون اینکه خط شهری جداگانه ای روی فاکس نصب شود.
این سانترال کم ظرفیت ( TES 824) از دو نوع گوشی پشتیبانی می کند گوشی های هایبرید و گوشی های آنالوگ (خانگی) .